tisdag 30 mars 2010

Gullock och de tre björnarna








































Gullock är en saga som använts i åratal. Min mamma läste den för mig och jag har läst den för mitt barn samt för massor av barn på förskolan genom åren. Jag har letat efter fina bilder på nätet att använda till flano men aldrig hittat något bra. I boken Språklust från Bonniers finns en jättefin version men den kan jag ju inte lägga ut här.
Men simsalabim i engelska TES hittade jag kanonfina bilder på Gullock. Så alla som vill jobba med lite Förskolematte, träna liten, stor, mittemellan, mjuk och hård med en spännande saga därtill - håll tillgodo. Ska jag vara riktigt kritisk saknar jag de olika sängarna men bilderna är jättefina och barnen kan lätt föreställa sig hur det ser ut.
Här kommer bilderna
Ha en fortsatt trevlig kväll!

Tillägg: Jag måste säja att jag gillar konstnärens empatiska fokus i bilderna.
Detta skapar så bra diskussioner bland barnen. Bilden där den lilla björnen står med ett armstöd i handen och en tår på kinden medan mamma björn bekymrad kommer med näsduken och pappa björn ser både arg och orolig ut, är speciellt bra.
Det är lätt för barnen att sätta sig in i både lilla björnens situation men även Gullocks.
Fröken Flano önskar er alla en riktigt trevlig påsk.
Nästa gång kommer inspirerad av Londonresan en flygramsa.

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder!

    Vill man köra mer utplockat med bilder på sängarna, skålarna, stolarna finns några versioner(som du säkert redan sett) men de är mer "digitala"

    http://www.tes.co.uk/article.aspx?storycode=6033033

    och

    http://www.tes.co.uk/article.aspx?storycode=3002649

    Sagohälsningar
    Maria
    forskoleburken.blogspot.com

    SvaraRadera