lördag 3 april 2010

Samling med flygtema


















































Äntligen skiner solen och all snö är borta.
Passar på att göra ett inlägg innan trädgården väntar
med vårpyssel. Idag bjuds det på en flygramsa.
Flygplan är ju något spännande som dyker upp då och då.
Bilderna inbjuder även till diskussion om färgerna men jag har inte lagt in det i texten. Signar man en samling kring flygtemat finns ganska många sånger man kan plocka upp. Jag kan tänka mig:

Titta jag flyger nu flyger jag, det är min flygdag idag...
Flyga åt öster, flyga åt väster
Hos Ingela
finns förslag på helikoptersånger under sånger - fordon
Säj haver du väl sett
Hos Marias lekrum hittade jag:

Jag har ett litet flygplan

och det går jättebra.

Jag flyger över staden

det gör jag varje dag.


Ramsor: Nyckelpiga, nyckelpiga flyg flyg....


Ballongen: Är en rolig lek som barnen älskar min kollega måste alltid leka den på rytmiken
In mot mitten hand i hand
Alla: Vi ska köpa en ballong.
Vilken färg?
Något barn, t ex: En röd ballong.
Alla: En röd ballong!
(Vi blåser upp ballongen/ringen)
Puh-puh-puh-puh! Något av barnen får vara bi och sticka hål på ballongen
…så den spricker - PANG!
…alla faller ner på golvet.

Sedan är det alltid spännande att leka flygande mattan.
Alla barn sitter på en madrass, filt eller liknande och så flyger man till olika land. Tex lejonlandet, muslandet, hundlandet, flygplanslandet eller vad man nu vill hitta på.
När man kommer till det tänkta landet ska alla föreställa det som landets namn är.

Så till flygramsan:

Ett litet flygplan högt upp i det blå
Virvlade runt ibland molnen så
Piloten han ropade kom upp till mig
Då kom en kompis och ropade Hej!

1, 2

Två små flygplan högt upp i det blå
Virvlade runt bland molnen så
En flicka skrattade hon var så glad
Hej! Får jag flyga med er i en rad

1, 2, 3,

Tre små flygplan högt upp i det blå
Virvlade runt bland molnen så
De blänkte och lyste i solens glans
Då kom ett till i en flygande dans

1, 2, 3, 4,

Fyra små flygplan högt upp i det blå
Virvlade runt bland molnen så
Ett flygplan fick luft under vingen igen
Bland molnen syntes flygplan fem

1, 2, 3, 4, 5,

Fem små flygplan högt upp i det blå
Virvlade runt bland molnen så
I flygande fläng det skulle gå
Då kom där farande flygplan två

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,

Sju små flygplan högt i det blå
Virvlade runt bland molnen så
Nu var det dags att vända hem
Landa och vara på marken igen

Fröken Flano önskar er en fortsatt glad påsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar