torsdag 12 augusti 2010

Bondgårdsrim


















På måndag är det dags att återgå till jobb efter fem härliga, lata, arbetsamma, mysiga semesterveckor. Batterierna är förhoppningsvis laddade och inspirationen på topp.
Jag börjar lite smått med att lägga ut en bondgårds ramsa. Lite rim på var bondgårdens djur och människor helst vill vara. Bilderna har jag hittat på
arthurs clipart en kanonbra clipart sida som Maria med Förskoleburken gett oss. Bilderna blir lite olika stilmässigt men jag tror inte det gör så mycket.
Rimmen hittade jag på under en bilresa bland ko och fårhagar.
Så håll tillgodo.

Bondgårdsrim

På en äng vill jag bo – sa en ko.
I min box trivs jag bäst – sa en häst
Till min hage jag går – sa ett får
Vid min stia ligger ris – sa en gris
I mitt rede finns en böna - sa en höna
Jag vill inte bo i en bur - sa en tjur
Till min damm går en planka – sa en anka
Jag bor i bondens hus – sa en mus
På logen jag jagar var natt – sa en katt
I min koja jag sover en stund – sa en hund
Den steniga hagen är det bästa jag vet – sa en get
Jag vill baka i köket nu – sa bondens fru
Jag vill fiska vid en älv – sa bonden själv
I stora eken vi gungar – sa bondens ungar

Nu ska jag njuta av min sista semesterdag.
Fröken Flano önskar alla en trevlig helg, och en bra dag på jobbet:

2 kommentarer:

  1. Hejsan "Fröken Flano" !

    Tack snälla du för alla fina tips.
    Sensommar hälsningar från Dockmormor Gun

    SvaraRadera
  2. De är intressanta upplägg och lärorik till barnen i förskolan.

    SvaraRadera