söndag 1 augusti 2010

Ryska dockor










Tack, Tack och Tack igen. Så glad och stolt är jag för de pris ni tilldelat mig.
Jag hoppas att ni har glädje och blir inspirerade av mitt sagoberättande liksom jag blir av era fantastiska bloggar.
Jag som arbetat i många år kan se hur värdefull datorn har blivit för vårt arbete.
Den har tillfört ett perspektiv, en inspiration, och en idébank som inte kan jämföras med något annat. Förutsatt att man letar förstås.
I priset ingick att jag skulle dela med mig och det gör jag med största nöje
Till de bloggar jag följer och som står i min blogglista.

Fortfarande har jag semester med en massa fixande här hemma. Men visst åker jag och badar eller plockar svamp när vädret är fint och andan faller på.

Så till dagens flano
Min mamma hade en rysk docka när jag var liten som jag fick låna ibland.
Det där var något magiskt att öppna en efter en och ut kom en mindre.
Till slut kom den minska docka man kan tänka sig vackert klädda var de i blommiga klänningar.
Activity villages
Har ett tema om Ryska dockor. Där finns det lite papperspyssel som kan vara roligt. Men jag blev genast inspirerad till en storleksramsa, givetvis kan man prata om färger, räknetalen eller bara varför de ser ut som de gör. Om dockorna är lika långa kan man kopiera bilden och klistra in den i ett Word dokument. Sedan är det enkelt att ändra storleken på dockorna.

Så Här kommer ramsan

Fem Ryska systrar vid Volga

Jag är längst sa ryska dockan Olga
Hon är äldst av fem systrar vid Volga

Anna är näst längst och näst äldst av dem alla
Hon är så rädd för att i floden falla

Maria är systern som är mittemellan
Hon är alltid så glad, hon surar sällan

Näst kortast, näst yngst och blygast är Amina
Med sin gröna kjol och sina blommor så fina

Lillasyster Sofia är gladast i syskonens skara
Hon är kortast och yngst och det vill hon vara.

Nu ska jag fortsätta semestra och samla inspiration. Jag har med spänning följt diskussionen om Flano eller magnetsagor. Jag har köpt magnettejp och ska prova.
Vilken tur i så fall då kan man läsa flanos på kylskåpet.

1 kommentar:

  1. Hej Liz!

    Tänkte bara tala om att vi har tänkt på samma sak om dessa ryska dockor. Jag har gjort en fingerramsa om dockorna. Så jag vart så full i skratt när jag såg denna. Att vi ungefär har tänkt lika. Den här är jättbra som du har gjort.
    Ha en fortsatt trevlig sommar.
    Så hörs vi.

    Kram.
    //Maria.

    SvaraRadera