lördag 18 september 2010

Svampflano

Som den passionerade svampplockare jag är kan jag inte låta bli att lägga in en flano om svamp.
Jag inser att det innebär ett visst ansvar då det varje år sker ett antal svampförgiftningar. Men allt handlar om kunskap och jag har plockat svamp under många år med barn i de grupper jag arbetat i. Jag har också under hela min barndom plockat svamp med min mamma som lärde mig känna igen de som man inte fick röra.
Under en härlig solig septemberdag när jag och sonen travade runt i skogarna utanför Göteborg kom den här ramsan/sagan/berättelsen på rim till. Jag har valt att använda både fotograferade bilder från svampguiden och tecknade dito från Arthurs clipart. Allt för att så tydligt som möjligt illustrera svamparna.
Jag säger alltid att svamp är till glädje många gånger. När man går i skogen och plockar, rikedomen när man rensar och lagar, lyckan att få äta såsen, soppan eller de smörstekta små godingarna. Eller när man kan dela med sig av sin skörd, och glädja många.
Så här är den: min svampflano:

Skogens svampar

På hösten  många svampar i skogen bor
De har bara fötter och inga skor
En del är snälla och smakar gott
Andra kan färga garnet blått
Så finns det några man aldrig ska röra
De är vackra men giftiga och kan oss förstöra

Först har vi rara Herr kantarell
Han smakar så gott och är jättesnäll
Han växer i skogen vid stigar och snår
Vid hagar och ängar man hittar hans spår
Hans fru och barn kan man hitta bredvid
Om man letar en bit bort vid samma stig

Sen har vi Herr Karl-Johan så stor och så grann
Ibland han växer ensam ibland bredvid en ann.
Vid barren i en granskog så stolt han kan stå
 Vid vägens ren i gräset han syns när vi går
Hans bruna hatt är len som sammets tyg
Han har gulvit fot och är inte blyg.

Under granen som föll vid en storm för längesen
Växer familjen Taggsvamp som bara den.
De är vita och många och borrar sig ner
Kikar man under små taggar man ser
Det här är en svamp som lätt man kan hitta
När man ska fika och på mossan sitta

Sent på hösten när alla kalla vindar viner
Ta en skogspromenad en dag när solen skiner
Då kan man hitta trattisar i nästan tusental
Man kan sätta sig och plocka i skogens vackra sal
 Så lycklig sen man kommer hem och smakar lite grann
Av de godaste svampar vi i skogen fann


Men när man plockar svampar man noga ska vara
För det finns några luringar som innebär fara
Herr flugsvamp med hatt som är vackert röd
Med vita prickar, han betyder död
Fru Spindling som färgar allt garn så fint
Lita aldrig på henne för då slår det slint

Innan man ut i skogen går ska man lära sig vilka svampar man får
Plocka och äta och njuta av. Då får man en härlig skogspromenad.



Jag är inte utbildad svampexpert så jag har valt de svampar jag känner till och är helt bergsäker på. 
Givetvis plockar jag olika soppar men jag har valt att bara ta med Karl-Johan.
Plockar man svamp med barn är soppar fantastiskt bra, de kan inte bara tillagas utan även skivas, torkas och användas till massor av pyssel.
Ha en härlig höstvecka önskar Fröken Flano



















1 kommentar:

  1. får man lov att använda dina bilder å berättelser för eget bruk?

    SvaraRadera