lördag 16 oktober 2010

Fem små pumpor












 Nu har vi fått frost här i Göteborg. Det känns att vintern börjar närma sig.
I affärerna kan man hitta pumpor för de som vill göra pumpa lyktor. Jag som arbetar med 2-3 åringar
vet att de behöver något som kittlar lite i magen. Spöken, monster, och andra läskigheter är ett måste att prata om varje dag. Denna vecka tänkte jag på  Ingelas kanonbra fingerramsa Fem små pumpor.
Ingelas hemsida är en fantastisk inspiration. Hon har en jätterolig Halloween sida som är värd ett besök den här årstiden. Det finns bilder  till den här ramsan på lite olika ställen. Man kan hitta jättepumpor, vinden och en häxa här. Jag har gjort en egen variant på pumpa ramsan och den presenterar jag här. Bilderna har jag hämtat här

Fem små pumpor

Fem små pumpor satt på en grind
Den första sa: Det blåser på min kind
Den andra sa: Häxor flyger här omkring
Den tredje sa: Det gör ingenting
Den fjärde sa: Låt oss rulla som små hjul
Den femte sa: Ja! Låt oss ha kul
Oooooooooo - ooooooooooo
Vinden blåser runt vårt hus
Och PLÖTSLIGT släcks alla ljus
Fem små pumpor på grinden sitter tysta som en mus.

Jag kan tänka mig att leka pumpor med barnen, och låta någon vara häxa och någon vara vind sen när man släcker ljuset sitter alla blickstilla.
Den här veckan gjorde vi en höstkruka med mossa, kastanjer, minipumpor och en ljungblomma och ställde utanför dörren. Vi satte i en lykta och tände ett ljus i på morgonen när barnen kom till förskolan. Många barn och föräldrar kom och sa att de kände sig så välkomna till förskolan. Det var så fint och mysigt att komma i mörkret och mötas av ett litet ljus.
Tänk så lite vi kan göra för att göra det trevligt runt oss. Då blir man också mer rädd om saker och ting.
Nästa vecka fortsätter jag nog på Halloween temat. Nu önskar Fröken Flano alla en trevlig höstvecka, med många ljus och mycket värme.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar