söndag 21 november 2010

Adventskalender


























Vi har haft en aktivitets kalender hos oss de sista åren.
Fina julkort som hängt i en gren med budskap som " Idag ska vi baka pepparkakor"
eller " idag ska vi bygga en snögubbe" Alltså vi har kunnat anpassa den till hur situationen ser ut.
Jag har haft lite funderingar till det här med flanokalender. Det har inte känts kul att behöva vänta på att få höra slutet på historien så länge.
Men så kom jag på, så här kanske man kan göra en adventskalender,
På en magnettavla och med magnettejp på baksidan.
Jag tänker mig en stor laminerad julgran kanske upp till A3 storlek.
Sedan kan den dekoreras med massor av olika bilder. Bilder som givetvis hör julen till på något sätt.
Med magenttejp kan man sätta bilderna hur som helst det fungerar genom "lager på lager"
Använder man traditionell flano får man limma på filtbitar på lamineringen så bilderna kan fastna på något.
Flanokartong, häftkuddar och filtbitar fungerar det också.

Så till bilderna. På activity villages hittade jag ett julbingo. Bilderna tyckte jag var helt ok.
De är kanske lite Engelska till karaktären men det spelar inte så stor roll tycker jag.
Det bildar inte någon historia även om du kan göra en historia av dem. Jag som älskar att rim-
rams-tramsa har rimmat till varje bild. Bildera kan slås i  paket och rimmet stå på etiketten
utesluter du bildordet kan barnen få gissa vad det kan vara. Ja det finns säkert massor av varianter på
den här kalendern. Jag har gjort 19 bilder behövs det fler kan man använda snöflingan eller julgranskulan
och kopiera fler av dessa. Granen är tänkt som bild nummer 1.
Så nästa veckas adventflano den lägger jag ut redan nu ifall någon är sugen på att pröva den här kalendervarianten. Skriv gärna något i komentarerna och berätta hur det går.


En snögubbe har jag han är så glad
med norotsnäsa och russin på rad

Vita flingor till marken falla
Mina händer blir så kalla

Jag undrar vad detta kan vara
Är det en smaskig chokladkaka

En vacker krans med röda bär
Vill jag ska hänga här

Klockor ringer för stora och små
julen ska vi snart fira få

Alla snälla ska få smaka
Denna goda julkaka

Det ska lysa i vårt hus
För det är vackert med tända ljus

Mums att få äta polkastång
Jag tror jag sjunger en julesång

En kula ska jag hänga i min gran
Den ska hänga hela dan.

En pepparkaksgubbe ska jag baka
Hoppas att du vill smaka

Högt upp i skyn en ängel sig svingar
Med sina vackra vita vingar

En pepparkaksgubbe ska jag baka
Hoppas att du vill smaka

Järneks busken har taggiga blad
Den är vackert grön en vinterdag

På dörren hänger lingonris
Det är så fint på alla vis

En strumpa full med spännande paket
Vad finns det i på julafton jag vet

Jag vill dansa hela dan
Runt min vackra julegran

Högst upp i granen vill jag gärna
hänga en vacker gul stjärna

Under granen ligger ett paket
Vad det är i tror jag jag vet

Snart kommer tomten hem till oss
med paket och ljus och tomtebloss

En riktigt härlig advent önskar Fröken Flano

1 kommentar: