lördag 13 november 2010

Snöflingor




I tisdags vaknade jag av att marken var alldeles vit. Det är inte speciellt vanligt här i Göteborg i november.
Till barnens stora lycka låg dessutom snön kvar i två dagar. Gissa om det byggdes snögubbar, lyktor, stjärtlappåktes och snömystes tills det på onsdag kväll bara försvann och himlen åter blev den där blöta luddiga filten som vi västkustbor så väl känner igen. Men snö magin gav oss en försmak av vad som komma ska och barnen hade några härliga dagar ute i snön. Inspirerad av detta kommer veckans flano givetvis handla om snöfligor. Hos growing people hittade jag en passande ramsa och hos DLTK finns bilder till.


Fem små snöflingor satt på ett tak. (Håll upp fem fingrar)

En sa: Jag vill ut och yra!

Så blev det bara fyra.

Fyra små snöflingor satt på ett tak. (Håll upp fyra fingrar)

En sa: Jag vill inte vara med!

Så var de bara tre.

Tre små snöflingor satt på ett tak. (Håll upp tre fingrar)

En sa: Jag vill ut och gå!

Så var de bara två.

Två små snöflingor satt på ett tak. (Håll upp två fingrar)

En smälte se'n.

Så var de bara en.

En liten snöflinga så ensam var. (Håll upp ett finger)

Den blev en istapp,

och så var de inga kvar.


Jag har gjort en egen variant av ramsan också. Där jag börjar räkna på ett. Den kan man också använda.

En liten snöflinga ville ut och gå
Hon hämtade en kompis och så var de två

Två små snöflingor blåste på sne
De hämtade en kompis och så var de tre

Tre små snöfligor gillade att yra
De hämtade en kopis och så var de fyra

Fyra små snöflingor ville ej gå hem
De hämtade en kompis och så var de fem

Fem små snöfligor lekte med varann
Solen den sken och flingorna försvann

Nu önskar jag er en riktigt härlig vecka tänd många ljus och en och annan brasa så känns november mörkret lite lättare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar