söndag 6 februari 2011

En grå liten mus













Jag arbetar i en grupp där barnen är mellan 2 - 4 år gamla. Just nu arbetar vi intensivt med språksamlingar. Det är fantastiskt roligt att följa utvecklingen vecka för vecka. Barnen lär sig nya saker hela tiden så det gäller att hänga med. Vi har arbetat mycket med rim och ramsor, vi har hittat på egna rim och tramsat massor med orden. Just så kom veckans flano till. Grunden hade vi ( den grå musen) resten hittades på tillsammans med barnen. Bilderna hittade jag på A childs place  
rimmen har tramsats fram.


Djurramsa på rim

En grå liten mus som letade hus
Då sa hon - pip

Ett randigt litet bi som ville vara fri
Då sa han – bzzzzz

En grön liten fisk som diskade disk
Då sa han – Blubb blubb

En skär liten gris som släppte en fis
Då sa hon – nöff, nöff

En grå liten katt som gjorde bus varje natt
Då sa hon – mjau

En grön liten snok som läste en bok
Då sa hon – sssssssss

En lustig Filur som inte vill bo i bur
Då sa hon – ha, ha, ha, ha

En gul liten anka som gick på en planka
Då sa han – Kvack, Kvack

En grön liten snigel med hus orkade hitta på bus
Då sa hon – mm/mm

En jättestor björn som stod i ett hörn
Då sa han – Brum, brum


Ha en härlig vecka i väntan på våren, här i Göteborg har vi haft några dagar där hoppet vaknat till liv igen. Jag går snart och gräver fram tussilagon.


1 kommentar:

  1. tack för alla fina flanosagor. älskar sagor och framför allt flanosagor. lätt att ta med sig och förvara och barnen älskar dem. efter jag började arbeta på en uteavdelning så gör jag dem dock med magneter istället. använder en gammal bricka som scen.
    en del sagor har jag gjort om till sagopåsar.
    tack än en gång för alla tips.
    kram lisa

    SvaraRadera